Bahri, Muhammad Syaeful and Cahyaningtyas, Rizqia and Pratama, Muhammad Fadli (2019) RANCANG BANGUN APLIKASI AUGMENTED REALITY SEBAGAI SARANA MEDIA PENYAMPAIAN INFORMASI CARA PEMBAYARAN MENGGUNAKAN METODE MARKERLESS. Diploma thesis, ITPLN.
![[thumbnail of SKRIPSI_MUHAMMAD SYAEFUL BAHRI_201531229.pdf]](https://repository.itpln.ac.id/style/images/fileicons/text.png)
SKRIPSI_MUHAMMAD SYAEFUL BAHRI_201531229.pdf
Restricted to Registered users only
Download (6MB)
Abstract
BPA (Marketing and Admission Department) is an institution that provides information services to the public regarding STT PLN. Information on how to pay is published by BPA through social media in the form of pictures. With the limitations of the image media in terms of size and less effective when information that is too complex is included in the image. Therefore there is a need for alternative media to facilitate access to provide information on how to pay for the public and facilitate the payment process to improve the performance of BPA in conducting promotions. Augmented Reality is an alternative media that was built to package information on payment methods in the form of 3D animation and produce narrative sounds. The method used is Markerless. With the user-defined target feature technique found in vuforia, users no longer need to print a marker to display digital elements. Based on the results of testing on testing the detection of test response time using the OPPO f1 smartphone is able to detect marker with a time of less than one second. The minimum distance in detection is poor if it is less than 5cm and more than 300cm, while the distance of a good marker is between 6-300cm. The minimum angle of detection of bad markers is 0˚, while the angle of detection of bad markers is 45˚ and 90˚.
BPA (Bagian Pemasaran dan Admisi) merupakan lembaga yang memberikan layanan informasi untuk masyarakat mengenai STT PLN. Informasi cara pembayaran yang ada dipublikasikan oleh BPA melalui media sosial berupa gambar. Dengan keterbatasan media gambar dalam hal ukuran serta kurang efektifnya apabila informasi yang terlalu kompleks dicantumkan kedalam gambar. Oleh karena itu perlu adanya alternatif media untuk memudahkan akses dalam memberikan layanan informasi cara pembayaran bagi masyarakat serta memudahkan proses pembayaran guna meningkatkan kinerja BPA dalam melakukan promosi. Augmented Reality merupakan alternative media yang dibangun untuk mengemas informasi cara pembayaran dalam bentuk animasi 3D dan mengeluarkan suara narasi. Metode yang digunakan adalah Markerless. Dengan teknik user defined target fitur yang terdapat pada vuforia, pengguna tidak perlu lagi mencetak sebuah marker untuk menampilkan elemen-elemen digital. Berdasarkan hasil pengujian pada pengujian pendeteksian waktu respon pengujian menggunakan smartphone oppo f1 mampu mendeteksi penanda dengan waktu kurang dari satu detik. Jarak minimum dalam pendeteksian yang buruk apabila kurang dari 5cm dan lebih dari 300cm, sedangkan jarak penanda yang baik antara 6-300cm. Sudut minimum dalam pendeteksian penanda yang buruk 0˚, sedangkan sudut pendeteksian penanda yang baik 45˚ dan 90˚.
Item Type: | Thesis (Diploma) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Augmented Reality, Markerless, User Defined Target Augmented Reality, Markerless, User Defined Target |
Subjects: | Skripsi Bidang Keilmuan > Teknik Informatika |
Divisions: | Fakultas Telematika Energi > S1 Teknik Informatika |
Depositing User: | Sudarman |
Date Deposited: | 19 Sep 2025 08:08 |
Last Modified: | 19 Sep 2025 08:08 |
URI: | https://repository.itpln.ac.id/id/eprint/1322 |