Gamaliel R.N, Jubel and Arianti W,, Dewi and Rusjdi, Darma (2020) Penerapan Augmented Reality Sebagai Sarana Belajar Mengajar Bangun Ruang Sisi Lengkung (BRSL) Untuk Kelas IX SMP. Diploma thesis, IT PLN.
![[thumbnail of 201631025_JUBEL GAMALIEL R.N _REVISI_SKRIPSI_JUBEL GAMALIEL R.N. 1.pdf]](https://repository.itpln.ac.id/style/images/fileicons/text.png)
201631025_JUBEL GAMALIEL R.N _REVISI_SKRIPSI_JUBEL GAMALIEL R.N. 1.pdf
Restricted to Repository staff only
Download (4MB)
Abstract
In the learning process to build a curved side room at SMP N 2, students' silaen had several obstacles in the learning process. In the learning process asked students to make their own teaching aids, which is what students generally do, when students are asked to make props, in the end students will ask his parents to make props. On the other hand, teachers who do not want to make students bother using the option by drawing on the blackboard, however, it actually takes more time so that the teaching and learning process must be added again. In dealing with this problem the author uses AR (Augmented Reality) as a solution
to the above problem by visualizing the curved side space object as well as displaying nets and volume and area formulas, using AR. So that the teacher does not need to ask students to make demonstrations or the teacher does not
need to use the drawing option on the blackboard because it tends to waste time.
Dalam proses belajar bangun ruang sisi lengkung di SMP N 2 silaen siswa memiliki beberapa kendala dalam proses pembelajaran.Di dalam proses belajar meminta agar siswa membuat alat peraga sendiri, dimana seperti yang siswa
umumnya lakukan yaitu saat siswa di minta membuat alat peraga, pada akhirnya siswa akan meminta orangtua nya untuk membuatkan alat peraga. Di sisi lain guru yang tak mau membuat siswa repot menggunakan opsi dengan menggambar di papan tulis, namun hal itu ternyata lebih banyak menyita waktu sehingga proses kegiatan proses belajar mengajar harus di tambah lagi. Dalam menghadapi masalah ini penulis menggunakan AR(Augmented Reality) sebagai solusi dari masalah di atas dengan cara memvisualkan objek bangun
ruang sisi lengkung juga menampilkan jaring-jaring dan rumus volume serta luas, menggunakan AR. Sehingga guru tidak perlu meminta siswa membuat peraga atau guru tidak perlu menggunakan opsi menggambar di papan tulis karena cenderung menghabiskan waktu
Item Type: | Thesis (Diploma) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Bangun sisi lengkung, Augmented Reality Curved side building, Augmented Reality |
Subjects: | Skripsi Bidang Keilmuan > Teknik Informatika |
Divisions: | Fakultas Telematika Energi > S1 Teknik Informatika |
Depositing User: | Sutrisno |
Date Deposited: | 26 Aug 2025 07:37 |
Last Modified: | 26 Aug 2025 07:37 |
URI: | https://repository.itpln.ac.id/id/eprint/169 |