Implementasi Augmented Reality Menggunakan Metode Marker Based Tracking Sebagai media Pembelajaran Unsur Senyawa Kimia

Prayogo, Reksa and Dahroni, Andi and Agtriadi, Herman Bedi (2020) Implementasi Augmented Reality Menggunakan Metode Marker Based Tracking Sebagai media Pembelajaran Unsur Senyawa Kimia. Diploma thesis, IT PLN.

[thumbnail of 201731017_Reksa Prayogo_Revisi_Skripsi_REKSA PRAYOGO 1.pdf] Text
201731017_Reksa Prayogo_Revisi_Skripsi_REKSA PRAYOGO 1.pdf
Restricted to Registered users only

Download (3MB)

Abstract

The implementation of Augmented Reality technology as the introduction and learning of the molecular shape of chemical compounds can help add information and knowledge of the object of combining several chemical compounds. To produce Augmented Reality objects with the Marker Based Tracking method. Tests with different types of marker patterns and directed camera-directed cameras. There are 16 different types of markers in each marker with different compound names, namely Sulfur, Potassium Nitrate, Nitric Acid, Carbon Dioxide, Acetic Acid, Sodium Hydroxide, Chlorosulfic Acid, Sulfuric Acid, Carbonated Water, Hydrochloric Acid, Coal Tar, Ammonia, Calcium Carbonate, Ethanol, Baking Soda, And Sulfanilamide. The marker can only be read by the camera with a minimum distance of 20 cm. If it is too far or obstructed by an object covering it, the 3d Compound object will not appear. There are still many students and students who do not know the shape of the compound molecule which causes student and student grades to drop. As far as knowledge about compound molecules can only be seen in textbooks at school and well-known information on the internet, there is no educational, interactive and interesting information that makes students and students less understanding of compound molecules. With this in mind, this study tries to create interactive and interesting compound molecular information facilities, in the form of an android application using Augmented Reality technology.

Implementasi teknologi Augmented Reality sebagai pengenalan dan pembelajaran bentuk molekul senyawa kimia dapat membantu menambahkan informasi dan pengetahuan objek informasi penggabungan dari beberapa molekul senyawa kimia. Untuk menghasilkan objek Augmented Reality dengan metode Marker Based Tracking. Pengujian dibuat dengan pola marker yang berbeda jenis dan diarahkan didepan kamera webcam. Terdapat 16 jenis marker yang berbeda di setiap markernya dengan nama senyawa yang berbeda yaitu Sulfur, Kalium Nitrat, Nitric Acid, Carbon Dioxide, Acetic Acid, Natrium Hidroksida, Asam Klorosulfat, Sulfuric Acid, Carbonated Water, Asam Klorida, Coal Tar, Amonia, Kalsium Karbonat, Ethanol, Baking Soda, Dan Sulfanilamida. Marker hanya bisa dibaca oleh kamera dengan jarak minilal 20cm jika terlalu jauh atau terhalang oleh benda yang menutupinya maka objek 3d Senyawa tidak akan tampil. Masih banyak siswa dan siswi yang belum tahu bentuk molekul senyawa yang menyebabkan masalah nilai siswa dan siswi menjadi turun. Sejauh ini pengetahuan tentang molekul senyawa hanya dapat dilihat di buku pelajaran saat di sekolah dan informasi yang tersebar di internet, belum adanya informasi yang edukatif, interaktif serta menarik yang membuat siswa dan siswi kurang paham mengenai molekul senyawa. Dengan pertimbangan hal tersebut, penelitian ini mencoba membuat sarana informasi molekul senyawa yang interaktif serta menarik, dalam bentuk aplikasi android dengan menggunakan teknologi Augmented Reality.

Item Type: Thesis (Diploma)
Uncontrolled Keywords: Augmented Reality, Kimia AR, Senyawa kimia, Unsur kimia, Marker Based Tracking Augmented Reality, AR Chemistry, Chemical Compounds, Chemical Elements, Marker Based Tracking
Subjects: Skripsi
Bidang Keilmuan > Teknik Informatika
Divisions: Fakultas Telematika Energi > S1 Teknik Informatika
Depositing User: Sutrisno
Date Deposited: 07 Oct 2025 02:43
Last Modified: 07 Oct 2025 02:43
URI: https://repository.itpln.ac.id/id/eprint/1861

Actions (login required)

View Item
View Item