Septia, Alvina Eka and Kusuma, Dine Tiara and Sangaji, Iriansyah (2022) Self Organizing Map (SOM) Dalam Visualisasi Data Pemetaan Geografis Pelanggan Listrik Pada Unit Pelayanan Pelanggan Listrik Di Jakarta. Diploma thesis, IT PLN.
Skripsi_AlvinaEkaSeptia_201831145.pdf
Restricted to Registered users only
Download (3MB)
Abstract
Electricity is one of the needs that affect people's lives and is considered very important. With the development and progress of the times, the need for electricity increases along with the increase and development of the population. So that with the increase in population, the number of customers in the use of electricity also increases to meet the needs of the population, to make it easier to monitor the development of the number of customers it is necessary to group data. The method used in this study is one of the methods of the Self Organizing Map (SOM) artificial neural network. The data used to classify the number of customers is obtained from the PLN Customer Service Unit in DKI Jakarta in 2020 with variables that become input vectors, namely the Number of Customers, Installed Power, and Electricity Production. The process of grouping data from the Self Organizing Map (SOM) method produces 3 groups consisting of 16 branches of the PLN Customer Service Unit and presents them in the form of visualization of geographic maps.
Listrik merupakan salah satu kebutuhan yang memengaruhi kehidupan masyarakat dan terbilang sangat penting. Dengan perkembangan dan kemajuan jaman, kebutuhan listrik meningkat seiring dengan peningkatan dan perkembangan dari jumlah
penduduk. Sehingga dengan adanya peningkatan dalam jumlah penduduk maka Jumlah pelanggan dalam penggunaan listrik juga meningkat untuk memenuhi kebutuhan penduduk tersebut, sehingga untuk mempermudah dalam melakukan pemantauan
terhadap perkembangan jumlah pelanggan diperlukan untuk mengelompokan data. Metode yang digunakan pada penelitian ini adalah salah satu metode dari jaringan syaraf tiruan Self Organizing Map (SOM). Data yang digunakan untuk mengelompokan jumlah pelanggan didapatkan dari Unit Pelayanan Pelanggan PLN di DKI Jakarta tahun 2020 dengan variabel yang menjadi vektor input, yaitu Jumlah Pelanggan, Daya Terpasang, dan Produksi Listrik. Proses pengelompokan data dari metode Self Organizing Map (SOM) menghasilkan 3 kelompok yang terdiri 16 cabang dari Unit Pelayanan Pelanggan PLN dan menyajikan nya kedalam bentuk visualisasi peta geografis.
| Item Type: | Thesis (Diploma) |
|---|---|
| Uncontrolled Keywords: | Self Organizing Map (SOM), PLN Customer Service Unit, Clustering, Data visualization. Self Organizing Map (SOM), Unit Pelayanan Pelanggan PLN, Klasterisasi, Visualisasi data. |
| Subjects: | Skripsi Bidang Keilmuan > Teknik Informatika |
| Divisions: | Fakultas Telematika Energi > S1 Teknik Informatika |
| Depositing User: | Sutrisno |
| Date Deposited: | 15 Oct 2025 04:08 |
| Last Modified: | 15 Oct 2025 04:08 |
| URI: | https://repository.itpln.ac.id/id/eprint/2338 |
