SIMULATION OF THE EFFECT OF BRAKING AND VELOCITY ON CURRENT AND VOLTAGE IN ELECTRIC MOTOR VEHICLES

Mawardi, Maulana and Samsurizal, Samsurizal (2024) SIMULATION OF THE EFFECT OF BRAKING AND VELOCITY ON CURRENT AND VOLTAGE IN ELECTRIC MOTOR VEHICLES. Diploma thesis, ITPLN.

[thumbnail of SKRIPSI 202011171 MAULANA MAWARDI.pdf] Text
SKRIPSI 202011171 MAULANA MAWARDI.pdf
Restricted to Registered users only

Download (8MB)

Abstract

Perkembangan kendaraan listrik semakin pesat, termasuk sepeda motor listrik sebagai solusi untuk mengatasi krisis energi dan mengurangi polusi udara yang terjadi. Salah satu aspek penting yaitu saat dilakukan pengereman dan kecepatan yang dapat mempengaruhi arus dan tegangan dalam sistem listrik kendaraan. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui seberapa besar pengaruh yang dihasilkan ketika dilakukan pengereman dan kecepatan terhadap arus dan tegangan. Penelitian ini menggunakan metode analisis regresi sederhana dengan menggunakan pemodelan statistik melalui SPSS. Hasil penelitian menunjukkan bahwa terdapat pengaruh pengereman dan kecepatan terhadap nilai arus dan tegangan yang dihasilkan. Pada saat pengereman dengan variasi EBS 4%, 8%, 12% nilai R Square sebesar 96.40%, 99.80%, 99.30% terhadap arus. Sedangkan untuk tegangan nilai R Square sebesar 93.70%, 72.30%, 87.70%. Hasil pengereman variasi EBS 4%, 8%, 12% dengan kecepatan 10 km/h menghasilkan arus sebesar 0,1 A, 0,5 A, 0,8 A dan menghasilkan tegangan sebesar 77,33 V, 78,47 V, 78,46 V. Pada saat kecepatan nilai R Square sebesar 99% terhadap arus dan nilai R Square sebesar 96,20% terhadap tegangan. Hasil dengan kecepatan 10 km/h membutuhkan arus sebesar 13,5 A dan menghasilkan tegangan sebesar 77,86 V. Penelitian ini menunjukkan adanya pengaruh antara kondisi pengereman dan kecepatan terhadap arus dan tegangan dalam kendaraan motor listrik.

The development of electric vehicles is growing rapidly, including electric motorcycles as a solution to overcome the energy crisis and reduce air pollution that occurs. One important aspect is when braking and speeding which can affect the current and voltage in the vehicle's electrical system. This study aims to determine how much influence is produced when braking and speed on current and voltage. This research uses a simple regression analysis method using statistical modeling through SPSS. The results showed that there was an influence of braking and speed on the value of current and voltage produced. When braking with EBS variations of 4%, 8%, 12% the R Square value is 96.40%, 99.80%, 99.30% of the current. As for the voltage, the R Square value is 93.70%, 72.30%, 87.70%. The braking results of 4%, 8%, 12% EBS variations at a speed of 10 km/h produce a current of 0.1 A, 0.5 A, 0.8 A and produce a voltage of 77.33 V, 78.47 V, 78.46 V. At the time of speed, the R Square value is 99% of the current and the R Square value is 96.20% of the voltage. Results with a speed of 10 km/h require a current of 13.5 A and produce a voltage of 77.86 V. This study shows the influence between braking conditions and speed on current and voltage in electric motor vehicles.

Item Type: Thesis (Diploma)
Uncontrolled Keywords: Pengereman, Kecepatan, Arus, tegangan Braking, Velocity, Current, Voltage.
Subjects: Skripsi
Bidang Keilmuan > Teknik Elektro
Divisions: Fakultas Ketenagalistrikan dan Energi Terbarukan > S1 Teknik Elektro
Depositing User: Sudarman
Date Deposited: 29 Oct 2025 07:36
Last Modified: 29 Oct 2025 07:36
URI: https://repository.itpln.ac.id/id/eprint/3152

Actions (login required)

View Item
View Item