Rancang Bangun Sistem Monitoring Penyelenggara Jasa Telekomunikasi Berbasis Web Di Sub Direktorat Jasa Telekomunikasi Kominfo

Arbaini, Vany and Ningrum, Rahma Farah and Susanti, Meilia Nur Indah (2018) Rancang Bangun Sistem Monitoring Penyelenggara Jasa Telekomunikasi Berbasis Web Di Sub Direktorat Jasa Telekomunikasi Kominfo. Diploma thesis, STT PLN.

[thumbnail of SKRIPSIVANYARBAINIFIX.pdf] Text
SKRIPSIVANYARBAINIFIX.pdf
Restricted to Registered users only

Download (11MB)

Abstract

“Kominfo” is the Ministry of Communication and Information Technology in Indonesian government, and has the Directorate of Post and Information Control. The Directorate is divided into several sub-directorates. One of which is SubDirectorate of Telecommunication Services. In this case, the Sub-Directorate of Telecommunication Services has the duty to carry out the preparation of policy formulation and implementation, formulation of norms, standards, procedures, and criteria as well as the provision of technical guidance and evaluation in the field of monitoring and evaluation of telecommunication services. In this SubDirectorate, the problem that often occurs is about monitoring the providers especially in submitting annual reports which will be evaluated by the Executive Team of the Sub-Directorate of Telecommunication Services. This research used KPI to monitor the result of annual report of telecommunication service providers. This method displayed dashboard in the form of performance achievement diagram, a tool to monitor telecommunication service providers in submitting annual report. The result of this research is the Key Performance Indicator which contains indicator of Target, Realization, and Weight in displaying the information system monitoring. The percentage will become performance achievement dashboard diagram of telecommunication service providers in submitting the reports.

Kominfo adalah Departemen/ Kementerian dalam Pemerintah Indonesia yang membidangi urusan komunikasi dan informatika, yang mempunyai Direktorat Pengendalian Pos dan Informatika. Direktorat ini dibagi menjadi beberapa Sub Direktorat. Salah satunya adalah Sub Direktorat Jasa Telekomunikasi. Dalam hal ini Sub Direktorat Jasa Telekomunikasi mempunyai tugas melaksanakan penyiapan perumusan dan pelaksanaan kebijakan, penyusunan norma, standar, prosedur, dan kriteria, serta pemberian bimbingan teknis dan evaluasi di bidang monitoring dan evaluasi jasa telekomunikasi. Pada Sub Direktorat ini sering terjadi masalah memonitoring penyelengara dalam hal penyampaian laporan tahunan yang akan dievaluasi oleh Tim Eksekutif Sub Direktorat Jasa Telekomunikasi. Pada penelitian ini menggunakan Key Performance Indicator(KPI) untuk memonitoring hasil laporan tahunan penyelenggara jasa telekomunikasi. KPI akan menampilkan dashboard berupa diagram pencapaian kinerja yang akan menjadi alat bantu untuk memonitoring penyelenggara jasa telekomunikasi dalam penyampaian laporan tahunan. Hasil dari penelitian ini berupa Key performance Indicator yang berisi indicator Target, Realisasi, dan Bobot dalam menampilkan sistem monitoring dengan hasil persentase yang akan menjadi dashboard diagram pencapaian kinerja penyelenggara jasa telekomunikasi dalam penyampaian laporan.

Item Type: Thesis (Diploma)
Uncontrolled Keywords: Sistem monitoring , Web, Key Performance Indicator,Jasa telekomunikasi. system monitoring, web, key performance indicator, telecommunication service
Subjects: Skripsi
Bidang Keilmuan > Teknik Informatika
Divisions: Fakultas Telematika Energi > S1 Teknik Informatika
Depositing User: Sutrisno
Date Deposited: 06 Nov 2025 07:05
Last Modified: 06 Nov 2025 07:05
URI: https://repository.itpln.ac.id/id/eprint/3532

Actions (login required)

View Item
View Item