DINARRA, EZRANITA IGREY and Ningrum, Rahma Farah and Karmila, Sely (2018) Rancang Bangun Aplikasi Media Pembelajaran Konversi Bilangan Pada Mata Kuliah Teknologi Informasi (Studi Kasus : STT-PLN). Diploma thesis, STT PLN.
COVER.pdf
Download (95kB)
BAB 1-5.pdf
Restricted to Registered users only
Download (3MB)
Abstract
On the subjects of information technology there is material about conversion numbers. Conversion of numbers is a way to change the value from one base to another base. This material is a material that is hard enough as it is understood by students. The causes of material conversion numbers are elusive because much of the material, how to teach the less attractive and the learning process that is too fast. Therefore a single Learning Media Conversion Numbers On Courses on information technology. Learning media aims to facilitate students to understand the material regarding the conversion of the number of courses on information technology. And the result of the creation of the learning media researchers made an analysis of the proposed system will be implemented into the system and the design of the application is done by following the steps in the model system development waterfall. The steps undertaken were: needs analysis, System Design, system implementation and testing of the system. Desktop-based application and is made using the VB.Net 2008. Application evaluation carried out by giving a detailed questionnaire to respondents who have used the learning media conversion application numbers on courses on information technology. With the following results: Learning Media conversion numbers is easy to use, can help understand the material about conversion numbers, is very helpful in understanding the steps to conversion and arithmetic on numbers as well as beneficial in help the learning process.
Pada mata kuliah Teknologi Informasi terdapat materi mengenai konversi bilangan. Konversi bilangan merupakan suatu cara untuk mengubah nilai dari basis satu ke basis yang lainnya. Materi ini merupakan materi yang cukup sulit dipahami oleh mahasiswa. Penyebab materi konversi bilangan sulit dipahami adalah karena materi yang banyak, cara mengajar yang kurang menarik dan proses pembelajaran yang terlalu cepat. Oleh karena itu dibuatlah Media Pembelajaran Konversi Bilangan Pada Mata Kuliah Teknologi Informasi. Media pembelajaran ini bertujuan untuk mempermudah mahasiswa dalam memahami materi mengenai konversi bilangan pada mata kuliah Teknologi Informasi. Dan hasil dari pembuatan media pembelajaran ini yaitu peneliti membuat sebuah analisa sistem usulan yang akan diimplementasikan kedalam sistem dan perancangan aplikasi dilakukan dengan mengikuti langkah-langkah pada model pengembangan sistem waterfall. Langkah-langkah yang dilakukan ialah : Analisa Kebutuhan, Perancangan Sistem, Implementasi Sistem dan Pengujian Sistem. Aplikasi berbasis desktop dan dibuat menggunakan VB.Net 2008. Evaluasi aplikasi dilakukan dengan cara memberikan kuisioner kepada responden yang telah menggunakan aplikasi media pembelajaran konversi bilangan pada mata kuliah teknologi informasi. Dengan hasil sebagai berikut : Media pembelajaran konversi bilangan mudah digunakan, dapat membantu memahami materi mengenai konversi bilangan, sangat membantu dalam memahami langkah-langkah konversi dan aritmatika pada bilangan serta bermanfaat dalam membantu proses belajar.
| Item Type: | Thesis (Diploma) |
|---|---|
| Uncontrolled Keywords: | Teknologi Informasi, Konversi Bilangan, Media Pembelajaran Information Technology, Conversion of Numbers, Learning Media |
| Subjects: | Skripsi Bidang Keilmuan > Teknik Informatika |
| Divisions: | Fakultas Telematika Energi > S1 Teknik Informatika |
| Depositing User: | Sutrisno |
| Date Deposited: | 28 Nov 2025 06:55 |
| Last Modified: | 28 Nov 2025 06:55 |
| URI: | https://repository.itpln.ac.id/id/eprint/4194 |
